سوله دست دوم سازه ای به شمار می رود که اکثر افراد راجع به آن شنیده اند و و کم و بیش در خصوص این سازه اطلاعات دارند و همگان معمولا در مورد مشخصه ها و کاربردهای سوله دست دوم مطلع هستند. سوله صنعتی تنها سازه ای است که تمام نیازهای یک سازمان را به صورت اصولی تامین میکند، اما بنظر می رسد که کلمه سوله دست دوم برای بعضی از افراد ناشناخته باشد و یا به هر دلیل، با مفهوم درست و کاربرد صحیح آن آشنایی نداشته باشند.

در این مقاله سعی کردیم که با سوله دست دوم از یک جهت به عنوان یک سازه صنعتی با مشخصات ایده آل و منحصر بفرد آشنا شویم و از جهتی دیگر، از دیدی استراتژیک برای مدیرانی که می خواهند یک کسب و کار صنعتی برای خود دست و شکنند، با این نوع سازه پرکاربرد آشنا شویم. به شما پیشنهاد می کنیم که این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

برای مشاوره و ساخت سوله دست دوم با ما تماس بگیرید

قبل از اینکه به بحث ساخت سوله وارد شویم، روی آوردن مدیران به استفاده از این سازه است که احتیاج به تامل و توضیح دارد. آن چیزی که برای مدیران مشاغل صنعتی در اولویت اول قرار دارد، هزینه ساخت سوله است و به همین دلیل، یک پیشنهادی که بتواند از لحاظ مالی بیشترین صرفه جویی را برای مدیران به ارمغان بیاورد، یک گزینه بسیار خوب محسوب می شود.

با سفارش دادن سوله دست دوم برای احداث، هزینه ساخته شدن سوله حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت که برای مدیران مشاغل صنعتی مقدار بسیار خوبی برای صرفه جویی به حساب می آید. در همین ایران خودمان دیده شده است که بسیاری از شرکت ها برای کنترل هزینه های خود دچار مشکل می شوند که سوله دست دوم با توجه به درصد صرفه جویی بالایی که دارد می تواند یک گزینه بسیار خوب محسوب شود. به همین دلیل بسیاری از شرکت ها تمایل به ساخت سوله دست دوم دارند که شرکت فرزین سازه با سابقه ۳۰ سال تجربه جزو شرکت های معتبر و حرفه ای این حوزه به حساب می آید.

 

یکی دیگر از نکاتی که باید جزو مزیت های سوله دست دوم به حساب آورد کمتر شدن زمان ساخت است و زمان، پس از هزینه دومین محدودیت بزرگ مدیران است که با آن دست و پنجه نرم می کنند. نسبت به ابعاد سوله، کاربری مورد نظر و طرح سوله زمان تحویل سوله دست دوم متفاوت می باشد. اما معمولا چیزی در حدود یک هفته برای تکمیل کارهای ساختمانی و اداری برای تحویل سوله زمان مناسبی خواهد بود.

بدلیل آماده بودن قطعات و کم شدن زمان ساخت سوله، سوله به سرعت تحویل داده می شود. سوله دست دوم را میتوان به عنوان بهترین گزینه برای پروژه هایی که از لحاظ زمان و هزینه محدودیت دارند نام برد.

مزایای سوله دست دوم

در لیست زیر ما بطور خلاصه برای شما مزایای سوله دست دوم را قرار داده ایم:

  • ۱- کاهش هزینه ساخت (تا ۵۰ درصد)
  • ۲- زمان ساخت تا تحویل این بنا بسیار کمتر است (حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد)

دو مورد نام برده شده در بالا، مهمترین مواردی هستند که هر مدیری را به سمت خرید سوله دست دوم سوق می دهد. متاسفانه در کنار مزایای فوق العاده سوله دست دوم، یک مشکل بسیار ریز و ناچیز به این سازه بی نظیر وارد است که ممکن است برای برخی از مدیران دردسر ساز شود. در پاراگراف بعدی به بررسی همین موضوع خواهیم پرداخت.

معایب سوله دست دوم

در کارخانه از قبل قطعات استراکچر فلزی تولید می شوند، به همین دلیل ابعاد و اندازه قطعات پیش از رسیدن به دست مشتری مشخص هستند و مشتری برای انتخاب ابعاد از قدرت کمتری برخوردار است. در اکثر موارد می توان با استفاده از انعطاف پذیری ابعاد و حتی کاربری سوله مورد نظر مشتری را فراهم نمود، در این زمینه متاسفانه مواردی اتفاق می افتد که سفارش مشتری از کارایی و ابعاد سوله را نمی توان فقط با خود سوله برطرف نمود .

در صنعت سوله دست دوم از این دست موارد و اتفاقات بسیار نادر است، اما باید اتفاق افتادن چنین مواردی را در نظر گرفت. وقتی همچنین شرایطی پیش می آید، نمی توان تنها به قطعاتی که از قبل ساخته شده اند بسنده کرد و ممکن است ضروری باشد که برای برخی از اجزای اسکلت سوله نقشه کشی مجدد انجام شود و آن قسمت دوباره ساخته شود؛ که چندان به مزاق مشتری خوش نمی آید.

ما در اینجا به شما توصیه میکنیم که وقتی چنین اتفاقی صورت میگیرد با یک متخصص یک جلسه مشاوره برگزار کنید. در این جلسات معمولا ضمن در نظر گرفتن نیاز های مشتری سعی می شود که از هزینه های اضافی کاسته شود تا پروژه اجرایی به نحو احسن پیش برود بطوری که تمام خواسته های مشتری برطرف شود.

نحوه ساخت قطعات سوله دست دوم

سوله دست دوم کاملا با استفاده از قطعاتی ساخته می شود که جنس آنها از تیر ورق است. برای ساخت اسکلت این سازه از تیر ورق المانی استفاده می شود که با تیر آهن تفاوت دارد. تیر آهن در کارخانه و با ریخته گری فلزات تولید می شود. اما تیر ورق با استفاده از کمک دست انسان با جوشکاری بر روی صفحات فولادی که با ضخامت و در ابعاد مختلفی هستند در کارخانه سوله سازی تولید می شود.

هر تیر ورق دارای یک تیغه مرکزی به اسم جان است که بسته به کاربرد تیر ورق، می‌تواند به اشکال ذوزنقه ای، تخت، سینوسی و سایر اشکال تولید شود تا بتوان با استفاده از این نوع اشکال مقاومت های گوناگون را به دست آورد و تعیین کرد. به دو طرف تیر ورق دو صفحه جانبی متصل می شود که به آنها بال می گویند. این دو بال به صورت دقیقی هم اندازه و همچنین متقارن هستند. بال ها با استفاده از جوشکاری خطی به جان تیر ورق متصل می شوند.

باور های غلط نسبت به سوله کارکرده

نو نبودن اجزای سوله!

نو نبودن اجزای سوله یکی از قدیمی ترین و همچنین رایج ترین باورهای غلط در مورد این سازه است. بسیاری از مردم حالا یا به غلط یا به اشتباه این موضوع را عنوان می کنند که قطعات اسفاده شده در این نوع سوله کهنه بوده و زود فرسوده می شوند.

در گذشته شاید افرادی بودند که اجزای سوله را باز می کردند و با استفاده از آن اجزای کهنه و باز شده از دیگر سوله ها اقدام به ساخت سوله می کردند. این حرکت یک حرکت بسیار غیراخلاقی و ناپسند می باشد و همچنین با اصول استاندارد سوله سازی در تضاد است.

تفاوت قیمت بسیار زیاد سوله دست دوم با سوله نو غیرعادی است!

بسیاری از افراد که آشنایی چندانی با صنعت سوله سازی ندارند، قیمت سوله دست دوم را به این دلیل پایین میدانند که تصور میکنند این سازه از کیفیت خوبی برخوردار نیست و آن را با صنعت های دیگر مقایسه می کنند. این سازه بدلیل اینکه در هنگام ساخت با مدیریت بسیار بالایی ساخته می شود از قیمت مناسبی برخوردار است.

تولید کنندگان با استفاده از استاندارد سازی و دسته‌بندی اجزاء سوله، تولید پیش از موعد و انبار قطعات، سرعت ساخت سوله را افزایش می دهند و به همین دلیل تولید کننده خیلی راحت میتواند به نیاز های مشتری پاسخ دهد و آن ها را رفع کند. به همین دلیل است که قیمت پایانی برای مشتری بسیار پایین تر از حد تصور می شود و مشتری براحتی میتواند سوله مورد نظر خود را تهیه کند.

این نوع سوله از کیفیت خوبی برخوردار نیست!

یکی دیگر از مواردی که باز هم متاسفانه در بین مشتریان خرید سوله و مدیران صنعتی رایج است، این است که قطعات سوله دست دوم بدلیل نو نبودن از کیفیت پایینی برخوردار هستند. صاحبان مشاغل در خصوص این موضوع از اطلاعات و آگاهی کافی برخوردار نیستند و نسبت به فرآیند ساخت سوله آگاهی لازم را ندارند.

قطعات این نوع سازه در بهترین شرایط در انبار نگهداری می شوند و  از تولید آنها کمتر از یک سال میگذرد و همگی نو هستند. یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کرد تست سلامت فنی قطعات است. پس از اینکه سفارش دریافت می شود و قبل از اینکه قطعات ارسال شود، تست سلامت از قطعات گرفته می شود تا نسبت به سالم بودن قطعات از لحاظ فنی اطمینان حاصل گردد.

دلیل عدم شناخت مردم نسبت به سوله دست دوم

در این مقاله بطور کامل درباره سوله دست دوم به عنوان یک سازه کاملا مقرون به صرفه صحبت کردیم و از نقاط قوت و نقاط ضعف این محصول گفتیم و همچنین خدمت شما عرض کردیم که چگونه بتوانید با صرف زمان و هزینه بسیار کمتر نسبت به دیگر سازه ها بتوانید این سازه را برای خود داشته باشید.

در این بخش از مقاله قصد داریم توضیح دهیم که چرا باتوجه به امکانات فوق العاده و همچنین قیمت بسیار پایین این سازه چرا همچنان بسیاری از مدیران مجموعه های تولیدی و صنعتی و صاحبان مشاغل نسبت به مزایای سوله دست دوم ناآگاه هستند و برای خرید این سازه گرانبها تعلل می کنند و در بعضی موارد منصرف می شوند! دلایل مختلفی باعث بروز این مشکل می شود که در ادامه این مطلب به دو مورد از این مشکلات اشاره کرده ایم و توضیحان مختصری را خدمت شما ارائه می دهیم.

دلیل اول: نام این سازه!

اولین دلیلی که به ذهن همه می رسد تا از خرید سوله دست دوم منصف شوند علت نامگذاری آن است. به زبان آوردن نام این سازه به نوعی حس بد را به مشتری القا می کند و به یاد کهنگی و فرسوده بودن می افتد؛ این حس به قدری قدرتمند است که میان کیفیت واقعی سوله نو و دست دوم فاصله بسیار زیادی ایجاد می کند. به همین دلیل نام گزاری بسیاری از کارفرمایان و صاحبان کسب و کار با وجود اینکه این نوع سازه قابلیت های منحصر به فرد و فراوانی دارد از خرید آن امتناع می کنند.

این طرز تفکر به این دلیل در میان مدیران مشاغل صنعتی شکل گرفته است که نسبت به این سازه آگاهی ندارند و از اطلاعات کمی برخوردار هستند. سوله دست دوم از قطعات نو تولید شده است و قطعات به کار رفته در این نوع سوله در گذشته در هیچ سازه صنعتی مورد استفاده قرار نگرفته اند. این قطعات بلافاصله پس از تولید به انبار فرستاده شده تا در انتظار فروش باقی بمانند. کلمه سوله دست دوم بدلیل این برای این نوع سازه بکار می رود که سوله تا بدست مشتری برسد باید دو مرحله را برای تولید طی کند؛ در هر صورت این لفظ باعث شده است که کارفرمایان دید و احساس منفی نسبت به این نوع سوله پیدا کنند.

دلیل دوم: فکر می کنند سوله دست دوم در ابعاد و اندازه های محدود عرضه می شود

سوله دست دوم با استفاده از یک روندی که از قبل مشخص شده است تولید و به کارخانه ارسال می شود. به همین دلیل برای ساخت قطعات و اجزای سوله، از یک روند ثابت و مشخص استفاده می شود. که می توان از ثابت بودن ابعاد و غیر قابل تغییر بودن اندازه قطعات، از مهم ترین موارد آن نام برد.

بسیاری از مدیران گمان می کنند که محدودیت ابعاد قطعات سوله یک نوع کمبود به حساب می آید که نمی تواند انتظارات مشتری را نسبت به سوله و کارایی آن برآورده کند. اما در واقع اصلا به این شکل نیست و سوله دست دوم را می توان برای هر کاربری و هر نوع استفاده ای پیشنهاد داد.

مراحل سفارش گیری در شرکت فرزین سازه ایرانیان

سفارش سوله دست دوم:

در صورتیکه ابعاد سوله درخواست شده از جانب مشتری، موجود باشد یعنی دهانه (عرض)، طول وارتفاع و همچنین مواردی مانند باربرف، باد و در کل اقلیم جغرافیایی هماهنگ باشد سوله دست دوم بارگیری و به محل نصب منتقل خواهد شد.

جهت نصب باید فونداسیون آماده باشد که سوله مورد نظر بر روی آن نصب شود. (سوله های دست دوم اکثرا بدون نقشه می باشند). در صورت نیاز مواردی مانند استرات، میل مهار و بادبند اضافه می شود. در اکثر موارد پرلین به صورت نو خریداری می شود و بر روی سوله دست دوم نصب می گردد. استفاده از پیچ و مهره نو هم توصیه می شود.

چنانچه ابعاد درخواست شده از جانب مشتری موجود نباشد، یا باید تغییراتی در سوله دست دوم انجام شود که نیاز به طراحی مجدد و ساخت می باشد، یا پیشنهاد می شود از  روش ساخت سوله نو (با ورقهای متفرقه) استفاده نمود.

ساخت سوله با ورقهای متفرقه:

هر ورق نویی که در بازار موجود می باشد مانند ورق گیلان، تبریز خرم آباد، اکسین اهواز و … ورق متفرقه نامیده می شود. طراحی و نقشه سوله این امکان را می دهد که بهینه ترین حالت ممکن از لحاظ مقاومت و وزن بدست آید.

ساخت سوله باتوجه به طراحی انجام شده و ورقهای متفرقه مزایای بسیاری دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- طراحی با توجه به درخواست مشتری

۲- سازگاری کامل با جغرافیا، نوع خاک و شرایط آب و هوایی محل نصب

۳- بهینه شدن از نظر وزن

۴- بهینه ترین حالت قیمت ساخت

ساخت سوله با استفاده از ورقهای فولاد مبارکه سپاهان:

۱- برطبق نقشه های آماده شده از طرف مشتری

برآود اولیه صورت می گیرد و وزن با تلرانس ۵% به مشتری اعلام می شود و سپس ساخت سوله براساس برنامه زمانبندی انجام می شود.

۲- بر طبق ابعاد اعلام شده از طرف مشتری

ابتدا نقشه طراحی می شود و پس از تاییدیه مشتری، مراحل ساخت مانند روش بالا انجام می شود.

فونداسیون:

مرحله اساسی و بسیار مهم جهت نصب سوله می باشد، که بعد از تسطیح زمین، خاکبرداری براساس نقشه فونداسیون انجام می شود و پس از مرحله بولت گذاری و خشک شدن آماده نصب سوله می باشد.

تمامی مراحل فونداسیون، ساخت سوله و نصب آن کار تخصصی می باشد و توصیه می شود هر سه مرحله توسط یک شرکت انجام شود.

سوالات متداول

سوله دست دوم موجود دارید؟

بله، ابعاد و محل اجرا را با مشاوران ما در میان بگذارید. (در همه ابعاد و سازگار با منطقه جغرافیایی نیستند)

سوله های دست دوم دفترچه محاسباتی و نقشه دارند؟

در اغلب موارد خیر؛ زیرا نصب شده اند و مربوط به سالهای قبل بوده

امکان نصب جرثقیل یا نیم طبقه را دارند؟

چون سوله از قبل ساخته شده است، اگر در نقه سوله دیده نشود نمیتوان دیگر به آن اضاه نمود

قیمت سوله دست دوم چند درصد نسبت به سوله نو ارزانتر می باشد؟

سوله دست دوم بین ۳۵ تا ۲۵ درصد نسبت به سوله های نو ارزانتر می باشد. البته چون شیوه های ساخت قدیم در طراحی سنگین تر در نظر گرفته می شوند، قیمت نهایی چیزی حدود ۲۰ درصد می شود.

سوله واقعا دست دوم می باشد یا از ورقه های دست دوم (ضایعاتی) ساخته شده است؟

در مجموعه ما، فقط سوله های دست دوم موجود می باشد؛ به همین دلیل همه ابعاد را موجود نداریم. سوله با ورقه های ضایعاتی نمیسازیم و پیشنهاد هم نمیدهیم.

شما چه سوله ای را به عنوان بهترین سوله پیشنهاد می دهید؟

بیشتر بستگی به نیاز مشتری دارد، ولی پیشنهاد ما ساخت سوله با طراحی بهینه و استفاده از ورقهای متفرقه می باشد

برای مشاوره و ساخت سوله دست دوم با ما تماس بگیرید!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *